Maddi hasarlı trafik kazasına karıştığınızda öncelikle soğuk kanlılığınızı sağlamalısınız.
Panik yapmayın, derin nefes alın ve işleme başlayın.
Maddi hasarlı Trafik kazası yapıldığında ;
Unutmayın ki kaza Tespit Tutanağı, karşılıklı uzlaşma sağlanan durumlarda geçerlidir.
• Taraflardan biri ile uyuşmazlık olması durumunda, en kısa sürede trafikle ilgili kolluk güçlerine 155'i arayarak haber veriniz. Bu tip durumlarda resmi rapor gerekli olacaktır.
• Anlaşmalı Kaza Tutanağında olay yerini ve araçların durumunu mümkün olduğunca gerçeğe uygun şekilde çizim yaparak belirtiniz.
Tutanağı düzenli bir şekilde doldurun, araçların ,ruhsatları, ehliyetlerin fotoğraflarını çekin.
Kaza tutanağı için seçenekler oldukça fazla;
Klasik yöntem Taraflar "ANLAŞMALI TUTANAK " düzenleyebilir.
Sigorta Bilgi Merkezi uygulaması "KAZA TESPİT TUTANAĞI " uygulamasını telefonunuza indirerek düzenleyebilirsiniz.
Bu konuda uygulamayı kullanmakta sorun yaşarsanız sigorta bilgi merkezinin " ALO KTT Çağrı Merkezi" 0 850 222 0 588 arayarak yardım alabilirsiniz.
Benim tavsiyem klasik kaza tutanağı;
(Uygulama programı kullanırken telefonun pili bitebilir, Alo tutanak olayında heyecan ile yapılan konuşmalar yanlış anlaşmaya neden olabilir. Tutanak yazılı olduğundan ispat aracı daha kuvvetli görünüyor. )
Tutanak açıklama kısmına "çarptım" ,"çarptı" "kusurluyum", "kusursuzum" gibi ifadeleri karşılıklı anlaştığınız için bu kelimeleri yazın , okuyun ve imzalayın.
Yukarıdaki ifadeler kusurlu ve kusursuzun tespiti için gerekli olacaktır.
Anlaşmazlık var ise tekrar ediyorum kolluk çağırmalısınız. Bölgesine göre jandarma veya polis.
(Kolluk yaralama ölüm yok kendi aranızda anlaşın derse ; anlaşamadığınızı belirtmelisiniz. Israrcı olmalı çözüm alamadıysanız gelen ekibin plaka fotoğrafını çekin ve ve kimliklerini talep edin. İçişleri bakanlığı konunun takipçisidir.)
Kaza sonrası tutanak ile servise gittiğinizde servis tutanağı eksperinize verecek ve SBM (sigorta bilgi ve gözetim merkezi) girişi yapılacak
, SBM sistemine girilmesini takip eden 3 iş günü içinde her bir sigorta şirketi kendi kusur oranı değerlendirmesi yapacaktır.
Bu oranlar kazaya karışan her bir araç için %0, %50 ve %100 şeklindedir.
Kusur oranlarını sbm internet sitesinden e-devlet şifreniz ile öğrenebilirsiniz.
%100 Kusurlu dahi olsanız mahkemede bu oranlar değişebilir mahkeme %0, %25, %50 ,%75 ve %100 gibi oranlar kullanır.
Unutmayın ki kolluk ve SBM kanun koyucu ve uygulayıcı değildir. Yasal kusur oranı ancak mahkemece tespit edilir.
SBM nin tespit ettiği oranlara itiraz edilmez ise 2 sene sonra kesinleşir.
Hangi durumlarda trafik ile ilgili kolluk güçleri çağırılması zorunludur?
1. Sürücünün geçerli ehliyeti yok ise,
2. Sürücülerden biri 18 yaşından küçük ise,
3. Sürücünün alkollü olduğundan veya anormal davranışlar içinde olduğundan şüphelendiyseniz,
4. Kazadaki araçlardan biri resmi plakalı araç ise, (Sigortacılık müdürlüğü 2016-36 genelge ile iptal edilmiştir. )
5. Kamu malına zarar verildi ise,
6. Kazada sadece 3. şahısların mallarına zarar verildi ise,
7. Taraflardan birinin Trafik Sigortası eksik ise,
8. Kaza, ölümlü veya yaralanmalı bir kaza ise.
Sigortacılık güven işidir. Kazasız belasız iyi sürüşler dilerim.