Silindir hacmi 50 cc ve altı olan motosikletler ve elektrikli bisiklet, scooter ve mopedler zorunlu trafik sigortasından muaftır. Trafik sigortası olmadan tescil işlemleri yapılıyor ve TÜVTÜRK muayenesi olabiliyor.

 Silindir hacmi 0-99 cc arasında yer alan motosikletler ile elektrikli motosikletler motorlu taşıt vergisinden de muaftır.   Poliçe düzenleyecek sigortacı bulursanız isteğe bağlı özel sigorta yaptırmaktan kaçınmayın. Durum bu şekilde iken bu araçlar trafikte tehlike saçmaya , can yakmaya neden olursa ne olacak ?

Elektrikli scooter çarptı ne yapmalıyım ? Zararı kim ödeyecek ? 

Öncelikle mutlaka kolluk tarafından tutanak düzenlenmesi istenmeli. Kaza durumunda taraflardan birinin Trafik poliçesi olmadığından aranızda anlaşmalı tutanak düzenlenemez. Kusurlu taraf trafik poliçesi olan araç ise , trafik poliçesi olmayan aracın hasarı ile kişiye verdiği zarar trafik poliçesinden karşılanacak. Kusurlu taraf trafik poliçesi olmayan araç ise, bu aracın sahibi (işleticisi) ile aracın sürücüsü beraber sorumlu olacak. Zarar bunlardan talep edilecek.



Bu araçlar neden trafik poliçesinden muaf. Trafiğe çıkan her motorlu aracın yaptırması gereken 'zorunlu trafik sigortası', 50 cc motosikletlerde zorunlu değil.  Bunun sebebi 50cc 'lik bu araçların L1 sınıfına dahil olması ve motorlu bisiklet olarak sınıflandırılması.  L1 sınıfı araçlar, 45 km/h geçmeyen, silindir hacmi ise 50 cc geçmeyen araçlar olarak geçiyor. 2918 Sayılı KARAYOLLARI TRAFİK KANUNU mad.3 de yer alan Bisiklet ve Motorlu bisiklet ile elektrik ile çalışan scooter tanımı yapılmış. 

Bisiklet: (Değişik: 12/7/2013-6495/13 md.) Üzerinde bulunan insanın adale gücü ile pedal veya el ile tekerleği döndürülmek suretiyle hareket eden motorsuz taşıtlardır. Azami sürekli anma gücü 0,25 KW’ı geçmeyen, hızlandıkça gücü düşen ve hızı en fazla 25 km/saate ulaştıktan sonra veya pedal çevrilmeye ara verildikten hemen sonra gücü tamamen kesilen elektrikli bisikletler de bu sınıfa girer. 

Motorlu bisiklet (Moped): (Değişik: 12/7/2013-6495/13 md.) Azami hızı saatte 45 kilometreyi, içten yanmalı motorlu ise silindir hacmi 50 santimetreküpü, elektrik motorlu ise azami sürekli nominal güç çıkışı 4 kilovatı geçmeyen iki veya üç tekerlekli taşıtlar ile aynı özelliklere sahip net ağırlığı 350 kilogramı aşmayan dört tekerlekli motorlu taşıtlardır. Elektrik ile çalışanların net ağırlıklarının hesaplanmasında batarya ağırlıkları dikkate alınmaz.

Yukarıdaki araçlar kanunun 103.maddesi gereği trafik sigortası yaptırmak zorunlu değildir. "Motorsuz taşıtlar ve motorlu bisiklet: Madde 103 – Motorsuz taşıtlar ile motorlu bisiklet sürücülerinin hukuki sorumluluğu genel hükümlere tabidir." diyerek trafik sigortası zorunluluğundan çıkarmıştır. 

Genel hükümler ;hukukumuzda haksız fiil sorumluluğunun temel dayanağı olan Türk Borçlar Kanunu'nun 49. maddesinde açıklanmaktadır. 

Kusurlu ve hukuka aykırı bir fiille başkasına zarar veren, bu zararı gidermekle yükümlüdür” Burada artık sigortacı yoktur. Yukarıda bahsettiğim gibi aracın sahibi, işleteni ve sürücüsü beraber sorumludur. Bu sorumluluğu ancak sigortacı bulursanız "özel sorumluluk sigortası" ile sigortacıya devrederek kendinizi güvenceye alabilirsiniz.     Kamu menfaati açısından bunun doğru olmadığını trafikte yer alan at arabasının dahi zorunlu poliçesinin olmasını savunuyoruz. Ama kanun yapıcı bizim gibi düşünmüyor.

Emsal yargıtay kararından; YARGITAY 17.Hukuk Dairesi  2017/ 4671 E., 2017 / 10948K., 27.11.2017
 

"....2918 sayılı ….nın 91. Maddesinde motorlu araçların trafik sigortası yaptırmalarının zorunlu olduğu, … , motorlu bisikletin tanımının yapıldığı 2918 sayılı ….nın 3.maddesinde de, silindir hacmi 50cc küpü geçmeyen içten patlamalı motorla donatılmış ve imal hızı saatte 50 km az olan bisiklet olduğu, 2918 sayılı Yasanın 103.maddesinde de motorsuz taşıtlar ile motorlu bisiklet sürücülerinin hukuki sorumluluğunun genel hükümlere tabi bulunduğu öngörülmüştür.

 " ELEKTRİKLİ SKUTER YÖNETMELİĞİ resmi gazete için tıklayın.

Yorumlar
* Bu e-posta internet sitesinde yayınlanmayacaktır.